Aleister Crowley

“Krótkie eseje o prawdzie” – przedmowa do francuskiego wydania

5 maja 2020

Przedmowa do francuskiego wydania

Krótkich esejów o prawdzie

 

eseje 0

Czyń wedle swej woli będzie całym Prawem.

Krótkie eseje o prawdzie to jedna z najdojrzalszych filozoficznych ekspozycji Aleistera Crowleya. Książka składa się z szesnastu krótkich tekstów poświęconych fundamentalnym ideom, które konstytuują człowieka. Crowley egzaminuje je głównie przez pryzmat swojego systemu thelemy, metafizyki Wyroczni Chaldejskich oraz kabalistycznych koncepcji Drzewa Życia i pięciostopniowej budowy istoty ludzkiej.

Wbrew powszechnej opinii, książka ta nie powstała w 1938 roku, kiedy została finalnie opublikowana. Wiemy, że Crowley rozpoczął prace nad esejami w listopadzie 1925 roku[1] i ukończył je najpóźniej pod koniec 1929 roku, kiedy przesłał gotowy maszynopis swemu amerykańskiemu uczniowi Wilfredowi Talbotowi Smithowi[2].

Crowley planował, aby wydaniem  książki zajęła się londyńska oficyna Mandrake Press, której nakładem ukazały się między innymi dwa pierwsze tomy jego autobiografii The Confessions, powieść Moonchild oraz antologia The Stratagem and other Stories. Niestety w 1930 roku wydawnictwo wpadło w kłopoty finansowe i w grudniu tego roku zakończyło działalność[3]. Crowley i jego przyjaciele szukali innych możliwości, aby opublikować przygotowane już książki zakładając „syndykat” mający na celu zainteresowanie tymi tytułami potencjalnych wydawców[4]. Po upadku Mandrake Press Crowleyowi udało się wydać kolejną swoją książkę, Ekwinokcjum Bogów, dopiero sześć lat później.

eseje 1

W 1936 roku, naciskany przez Crowleya W.T. Smith próbował zainteresować Krótkimi esejami Paula G. Clancyego, redaktora naczelnego magazynu American Astrology. W styczniowym numerze pisma ukazał się anonimowo pierwszy esej („Człowiek”), ale na tym współpraca się zakończyła. Dwudziestego ósmego stycznia Smith zastrzegł prawa autorskie na szesnaście poszczególnych esejów z osobna pod wspólnym tytułem katalogowym Krótkie wykłady o prawdzie. Być może liczył na regularną publikację pojedynczych esejów w American Astrology albo planował ich publiczny odczyt w formie wykładów. Tłumaczyłoby to niewielką zmianę w tytule cyklu. Zastrzeżenie praw autorskich udokumentowano w katalogu Biblioteki Kongresu w dziale „Wykłady, kazania, odezwy przygotowane do ustnego wygłoszenia”[5].

eseje 2

Kiedy książka czekała na wydawcę, Crowley dokonywał niewielkich korekt. Dwudziestego piątego maja 1932 roku pisał do swego przyjaciela Geralda Yorke’a:

Przejrzałem raz jeszcze Krótkie eseje […]. Potrzebują ogólnego wprowadzenia (na temat Drzewa Życia), które możesz napisać albo ty, albo [Israel] Regardie. Także glosariusz albo rozjaśniające przypisy. To takie sprawy, których sam nie mogę zrobić, bo nie znam umysłu „przeciętnego czytelnika”[6].

Wprawdzie ani Yorke, ani Regardie nie napisali wprowadzenia, ale do książki dodano krótki glosariusz. Możemy tylko spekulować, kto jest jego autorem.

W 1938 roku Crowley postanowił wydać książkę własnym sumptem z pomocą Ordo Templi Orientis. Z jego dzienników dowiadujemy się, że 4 listopada wysłał do drukarni 10 funtów na zaliczkę, a 18 listopada otrzymał wydrukowany prospekt reklamowy książki. Jest on o tyle zaskakujący, że sugeruje inny tytuł dzieła, Wino Graala, natomiast fraza Krótkie eseje o prawdzie miała stanowić podtytuł. Możemy jedynie przypuszczać, że Crowley zmienił tytuł książki tuż przed wysłaniem jej do druku, a potem ponownie zdecydował się jednak na stary tytuł.

eseje 3

Trzeciego grudnia Crowley zaprojektował obwolutę, a dwa dni później Frieda Harris, z którą pracował nad stworzeniem talii Tarota Thota, narysowała ją zgodnie z otrzymaną specyfikacją. To rzadko widywana grafika, przedstawiająca siedem koncentrycznych kręgów (być może nawiązujących do siedmiu oczyszczających czynników Heliosa z Wyroczni Chaldejskich), które znajdują się za drzewem z dziesięcioma liśćmi reprezentującymi sefiry kabalistycznego Drzewa Życia.

eseje 4

Oficjalna publikacja książki miała miejsce w zimowe przesilenie, 22 grudnia 1938 roku, precyzyjnie trzynaście minut po dwunastej w południe, czyli w chwili, kiedy Słońce weszło w znak Koziorożca. Crowley wierzył, że publikacja jego dzieł w momencie przesilenia lub równonocy zmienia je w talizmany i ożywia niczym magiczne dzieci, które wchodzą w relacje ze światem i zmieniają go. Mam nadzieję, że Czytelnik z miłą chęcią rozpocznie konwersację z Dzieckiem, które trzyma w dłoniach, a odbyta rozmowa przybliży go do odkrycia ostatecznej Prawdy, którą jest Człowiek.

Miłość jest prawem, miłość podług woli.

(c) Krzysztof Azarewicz, Maj 2020 e.v.

Przypisy:

[1] Richard Kaczynski, Perdurabo: The Life of Aleister Crowley, North Atlantic Books, s. 423.

[2] Martin P. Starr, The Unknown God: W. T. Smith and the Thelemites, Teitan Press, Chicago 2003, s. 166.

[3] The London Gazette, 9 grudnia 1930, “The Companies Act, 1929. Mandrake Press Limited.”

[4] Crowley zawarł „Propozycję biznesową”, w której wymienił między innymi Krótkie eseje o prawdzie, Liber alef oraz sztuki Mortadello i The Three Wishes w liście do Geralda Yorke’a z 13 maja 1932 roku. Instytut Warburga, Kolekcja Yorke’a NS 115.

[5] Catalog of Copyright Entries, Part 1, Group 2, Pamphlets, Leaflets, Contributions to Newspapers and Periodicals, etc., Lectures, Sermons, Addresses for Oral Delivery, Maps, Library of Congress, Copyright Offices, United States Government Printing Office, Washington, 1936, s. 110.

[6] List Crowleya do Geralda Yorke’a, Instytut Warburga, Kolekcja Yorke’a NS 115.